Med innføring av ny teknologi og nye selvbetjeningsløsninger, tenker man gjerne at det er behov for egne tiltak for de eldre brukerne. Våre statistikker viser imidlertid at det er de yngre som oftere velger faktura fremfor å betale med kort på betalingsautomaten hos legen!
Legesenter og sykehus må til tider bruke noe tid på å hjelpe pasienter som trenger assistanse ved innsjekk og utsjekk på automat. Statistikker viser imidlertid at voksne pasienter i svært stor grad foretrekker å bruke automat og gjerne betaler med kort. Innføring av nye selvbetjeningsløsninger blir tatt godt imot av pasienter og frigjør mye kapasitet på norske legesenter og sykehus.CrediCare har kartlagt brukermønstre på 100 betalingsautomater ved ulike legesenter i Norge og fikk noen interessante funn:
Unge pasienter opp til og med 29 år: Denne gruppen pasienter velger i større grad å utsette betalingen og ber om faktura. 79,5 prosent av de unge betaler med kort, mens 20,5 prosent velger faktura. Erfaring viser at yngre har lettere for å bruke alternative betalingsformer, noe vi også ser når disse skal gjøre opp for helsetjenestene. Men i praksis ønsker altså 2 av 10 å utsette betalingen ved å velge faktura.
LES OGSÅ: Regler for når du kan purre pasientene og hva du kan kreve i gebyr
Blant folk i 30-, 40- og 50-årsalderen blir en stadig større del av egenandelene betalt med kort.
Faktisk er 60, 70- og 80-åringene de som oftest betaler med kort, og i færrest tilfeller ber om faktura. Her er mer enn 90 prosent av betalingene gjennomført med kort. Så øker fakturaandelen igjen etter fylte 80 år.
Ut fra dette kan vi dra to klare konklusjoner:
Andelen som ber om kreditt er høyest blant 20-åringene, men de er ikke så ofte på legesenteret. De betaler heller ikke så mange egenandeler som 50- og 60-åringene. Vi ser også at de over 80 år bare står for ca 5 prosent av egenandelene som pasienten skal betale.
Ut fra dette kan vi se at den delen av befolkningen som trives med automat og gjerne betaler med kort, utgjør 95 prosent av egenandelene som skal betales.
LES OGSÅ: Derfor bør du tilby selvbetjeningsløsninger til pasientene dine
Noen av de siste 5 prosentene trenger selvsagt hjelp, men ved innføring av selvbetjeningsløsninger får man frigjort mye tid til å hjelpe de som trenger det.
Resten ordner det selv. Bra for alle!