DinePasienter.no

Derfor bør du tilby selvbetjeningsløsninger til pasientene dine

Skrevet av Dine Pasienter | Jan 11, 2017 11:00:00 PM

Nettbank og mobilbank har satt en helt ny standard for løsninger og service rundt betaling, og stadig flere av dine pasienter vil forvente at du legger til rette for selvbetjening når legetimen skal gjøres opp.

Vil ordne ting selv på nett

Mange mennesker i dag synes at det er utenkelig å gå i banken for å få løst dagligbank-oppgaver. Også det å ringe et kundesenter og snakke med fremmede mennesker om faktura og betaling oppleves av mange som «gammeldags».

Dette er en konsekvens av at bankene har gått foran og utviklet selvbetjeningsløsninger som vi opplever som både trygge og forenklende. Mer eller mindre ubevisst bygges det opp en forventning i oss om at vi kan ordne det meste av tjenester selv på nettet, uten risiko og uten personlig kontakt. For når bankene kan tilby sine tjenester via selvbetjening og mobile løsninger, så kan vel «hvem som helst» tilby det?

Enkelt og brukervennlig, men fortsatt privat

Selv om det å betale og gjøre opp har blitt stadig enklere med ny teknologi og mobiltelefoner, er penger fortsatt en privatsak. Vi setter alle pris på muligheten til å velge selv når og hvordan vi gjør opp for oss, og vi forventer at det skal være enkelt.

Når vi har spørsmål knyttet til betaling kan det selvsagt i noen tilfeller være best å snakke med et menneske, men det er ingen tvil om at stadig flere av oss foretrekker selvbetjente løsninger – så lenge de løser det de skal og helst gir en god brukeropplevelse i tillegg. En god brukeropplevelse kan for eksempel være at den nettbaserte selvbetjeningsløsningen er utviklet i mobiltilpasset design, slik at den er enkelt tilgjengelig på alle plattformer uten ekstra barrierer som for eksempel krav om nedlastning av app.

Gjør betalingstjenester til god pasientservice

Teknologien ligger godt til rette for at sykehus, legesenter, tannlegesenter og andre helsevirksomheter kan ta i bruk selvbetjente løsninger for å forenkle pasientadministrasjon. Mange har allerede selvbetjente automater for innsjekk, utsjekk og betaling. Å legge til rette for at pasienten også får selvbetjening rundt faktura og betaling, er en god og naturlig utvidelse av servicetilbudet.

Eksempler på løsninger og tjenester rundt betaling som dine pasienter vil sette pris på (og etter hvert forvente) at du kan tilby via selvbetjening:

  • Mulighet til å velge faktura som alternativ til kort og kontant
  • Søke opp kopi av faktura dersom man har fått purring på faktura
  • Be om betalingsavtale eller betalingsutsettelse
  • Laste opp kvitteringer dersom faktura er betalt tidligere
  • Kommunisere med saksbehandler via meldinger
  • Få svar på ofte stilte spørsmål rundt betaling, frikort, egenandel og andre ting rundt pasientbetaling.

Mer tid til pasientene

Det er ikke bare pasientene som har fordeler av selvbetjening. På sykehus og legesenter bruker leger, legesekretærer og administrasjonsansatte mye tid på å besvare spørsmål som gjelder betaling, timeavtaler, frikort og egenandeler. Å kunne henvise slike spørsmål til en pasient- og betalingsservice på nett, vil frigjøre tid og ressurser, som igjen vil komme pasientene til gode.

Derfor bør du tilby selvbetjente løsninger rundt pasientbetaling:

  • Dine pasienter slipper å stå i kø i skranke eller på telefon.
  • Redusert trykk på telefon og skranke gir mer tid til pasientoppfølging.
  • Gode selvbetjeningsløsninger gir høy kundetilfredshet