DinePasienter.no

Digitalisering i rakettfart

Skrevet av Frode Narheim | Jan 28, 2021 11:00:00 PM

Mobilbetaling blir mer og mer populært, og er betalingsformen som økte mest i 2020. Ny teknologi er nå mer tilgjengelig og i bruk av flere og flere, forteller CTO i Convene - Frode Narheim.

Convenes Chief Technology Officer, Frode Narheim, oppsummerer annerledesåret 2020, og retter et blikk mot hvordan digitalisering og teknologi har påvirket, og kommer til å påvirke betalinger hos helseklinikker i fremtiden.

- I mars 2020 fikk mobilbetalingsløsningen ConvenePay sitt gjennombrudd. Den gikk fra å være en betalingsløsning tatt i bruk av noen få klinikker, til å øke mest av alle Convenes betalingsalternativer. Svært mange klinikker ønsket å tilby sine pasienter mobilbetaling. I januar 2021 er det flere enn 800 klinikker som nå tilbyr mobilbetaling med ConvenePay, i tillegg til tradisjonelle alternativer som betaling med kort, kontant og faktura.


ConvenePay har blitt godt mottatt, og vi ser at det er et ønske fra både kunder og pasienter om å betale via mobil. Å utvikle god teknologi er viktig for oss. Vi ønsker å kunne tilby enklere løsninger for alle,
og mobilbetaling er noe vi kommer til å arbeide med videre i 2021. Denne betalingsformen gjør betaling enklere for mange av våre kunder, og igjen, deres pasienter. Vi mener det er viktig å legge til rette for forenklende løsninger.

Les mer om hvordan mobilbetaling fungerer her.

Annerledesåret 2020 satte fart på de enkle og digitale betalingsalternativene

2020 har virkelig satt fart på digitalisering i norske virksomheter. Gjennom året har mange av oss opplevd en markant økning i bruken av digitale flater, og den første nedstengningen av samfunnet i mars i fjor markerte for alvor behovet. Nesten over natten ble fysiske møter erstattet av digitale møter. Dette har også vi i Convene fått merke.

Teknologi er viktig for oss, men også for våre kunder og brukere. Vi jobber for å levere gode løsninger til markedet, som støtter de behov som finnes. Vi har en målsetning om å dekke de mest vanlige betalingsalternativene nå og i fremtiden. Ser vi på terminalene vi leverer kan de håndtere kontantbetaling, kortbetaling, mobilbetaling og faktura. Vi har NFC-teknologi for «tæpping», og du kan bruke Apple Pay, Google Pay, Fitbit Pay og andre betalingstyper som benytter NFC-teknologi, men det er spesielt mobilbetaling som har fått mest oppmerksomhet fra våre kunder i året som har gått. En teknologi som gjør det enkelt å betale for seg, på egen mobilenhet med VISA/MasterCard/VIPPS, uavhengig av hvor man er.

I annerledesåret gikk klinikker og behandlere over hele landet nye veier for å møte pasientene sine. Selv om pasientene ikke fikk møte behandlerne sine fysisk, satte ikke det en stopper for kontakt, og mange fikk hjelp via video eller per telefon. Ifølge Direktoratet for e-helse økte antall videokonsultasjoner med 30 prosent i den første perioden etter nedstengningen i mars 2020. Løsningen for mange behandlere ble derfor å tilby mobilbetaling til sine pasienter, siden de møttes digitalt for å opprettholde smittevern.

Denne utviklingen viser hvor løsningsorienterte og åpne behandlere og pasienter er til å ta i bruk nye alternativer, og omstille seg når behovet oppstår. For oss som jobber med teknologi i Convene, er det en god følelse å bidra med teknologi som vi allerede har utviklet, og som mange dro nytte av i 2020.

Les om selskapet Convene: Vi heter nå Convene.

Når jeg ser tilbake på året som har vært, stiller jeg meg spørsmålet - Setter 2020 en ny digital standard?

Mange lengter tilbake til en normal hverdag, mens andre er mer avventende til hva en normal hverdag vil innebære. Vi har i større eller mindre grad vært nødt til å akseptere digitale tjenester, som har fremskyndet utviklingen på områder hvor dette tidligere har vært mindre utbredt. Dette endrer også måten vi betaler på. Digitale arbeidsflater krever også i større grad digitale betalingsformer. I tillegg har COVID-19 gjort mange av oss mer forsiktige med å ta på overflater som benyttes av flere. Dette driver også frem et behov for å kunne betale med sine egne enheter, som for eksempel mobiltelefoner.

Vi er nå midt i en digital endring på høygir, og det blir det spennende å følge utviklingen av trendene fremover. Som mennesker er situasjonen for mange av oss endret permanent. Hjemmekontor og digitale flater har skapt nye arenaer for mange av oss, og digitale kanaler vil nok fortsette sin utvikling og inntreden i flere markeder. Jeg tror vi er i en endring som kommer til å sette nye standarder for mange områder.

Innenfor betaling ser vi også en større bevegelse mot det vi kaller "Kjøp først, betal senere". Vi kommer til å følge trendene og utviklingen tett. Vi kommer til å videreutvikle våre mobile flater, samt tilby nye tjenester som forenkler hverdagen for våre kunder, og igjen deres pasienter. Situasjonen vi står i har skapt en større aksept, uansett generasjon, for å prøve ut digitale tjenester og løsninger. Målsetningen må være å gjøre det enklere og mer tilgjengelig.

En ting er sikkert, fremtiden kommer til å bli spennende.

LES OGSÅ: Dette leste behandlere om i 2020