Juni er måneden for utbetaling av feriepenger og skattepenger, og mange nordmenn har mer penger på konto enn ellers. Hva skal til for at dine pasienter velger å bruke av de ekstra kronene til å gjøre opp ubetalte fakturaer hos deg?
De fleste lønnsmottakere får utbetalt omtrent samme lønn og godtgjørelse hver måned. Noen måneder er det kanskje ekstra mange utgifter og lite til overs. Juni derimot, er en måned hvor de fleste lønnsmottakere har ekstra penger på kontoen sin. Vi snakker selvsagt om feriepenger og skattepenger.
Feriepenger er allerede på vei til lønnsmottakerne, og skatteetaten betaler også ut tilgodehavende i disse dager. En undersøkelse SpareBank 1 gjorde i 2016 viser at 3 av 4 får igjen på skatten. Av disse vil 2 av 10 bruke skattepenger til å betale gjeld, og 1 av 10 vil betale ubetalte fakturaer. Hvordan kan du da få pasienten til å gjøre opp din faktura når han nå får mer penger?
LES OGSÅ: Vanlige grunner til at pasienten er uenig i betalingskravet fra legen
Vi som leverer innfordringstjenester jobber for at våre oppdragsgivere får mest mulig av ferie- og skattepengene til å dekke utestående krav. Vi strukturerer vår kommunikasjon og påvirkning bevisst mot utbetalingstidspunktene, og kjører høyt volum i de fleste kanaler for å forsikre oss om å nå frem.
LES OGSÅ: Er det trygt å overlate oppfølging av pasienter til et inkassobyrå?
Mange er lydhøre for å betale fakturaer og gjøre opp gjeld i en periode med større økonomisk romslighet. Selvsagt er vi i konkurranse med flotte feriereiser, gode tilbud i detaljhandelen og andre sommerfristelser, men av erfaring vet vi at innbetalingsgraden vil øke betraktelig i de neste ukene.
Hva om du så ikke har outsourcet innfordringen? Gjør som inkassobyråene og kjør SMS-kampanjer, send brev eller e-post, bruk telefonen og eventuelt andre kanaler mot de pasienter som ligger bakpå med betalinger. Det er en stor sannsynlighet for at også dine pasienter har noen ekstra kroner til å betale gjelda si. En ekstra innsats her vil kunne gi hyggelig effekt.
LES OGSÅ: Regler for når du kan purre pasientene og hva du kan kreve i gebyr
Det som er bra med å gjøre tiltak som dette, er at dine pasienter får lettet litt på samvittigheten, du får betalt og ryddet i reskontroen og sist, men ikke minst: Det letter kanskje kommunikasjonen mellom deg og pasienten når fakturaen er betalt.
God sommer!