DP_Logo_Email

Gjør det enklere for dine pasienter å betale forfalte fakturaer

Pasienter med forfalte fakturaer ønsker gjerne å gjøre opp for seg, men jo mer tid det går desto vanskeligere blir det å ta tak i problemet. Å tilby pasientene dine en oversikt som muliggjør direkte betaling, kan gi klinikken din raskere innbetaling av utestående beløp. 

De aller fleste pasienter er flinke betalere, men det vil alltid være noen som av ulike grunner ikke gjør opp for seg. Ifølge Finanstilsynet har antall uteblitte betalinger innen betalingsfristen doblet seg de siste ti årene (tom. 2021). Disse sakene blir ofte liggende hvis de ikke blir tatt hånd om raskt. Derfor er det viktig å ha gode rutiner på klinikken, og en erfaren inkassoleverandør å lene seg på for å få løst disse sakene. I CrediCare har vi lang erfaring med å drive inn betalinger og søker stadig etter å finne nye gode løsninger. Med vår selvbetjeningsportal for pasienter får pasientene dine nødvendig informasjon, og oversikt. 

Enklere hverdag med selvbetjeningsportal

Det stilles stadig høyere krav til selvbetjeningsløsninger og service, og måten man kommuniserer på er i endring. Et fåtall av oss sjekker postkassen daglig, og færre enn før tar telefonen når et ukjent nummer ringer. Samtidig er nordmenn i Europatoppen på digitale ferdigheter. Ifølge Statistisk sentralbyrå bruker 96 prosent av befolkningen banktjenester på nett (2023), noe som viser at svært mange benytter og behersker digitale selvbetjeningsløsninger. Pasientene forventer mobile selvbetjeningsløsninger, og da må vi utvikle løsninger som kan dekke dette behovet - både i utforming og funksjon. Hvis ikke risikerer man å bli bortprioritert i en hektisk hverdag.

Portalen gir pasienter med utestående fakturaer, en oversikt og mulighet til å betale direkte eller via nettbanken sin. Våre løsninger i CrediCare utvikles og tilpasses hele tiden, slik at pasientene dine selv kan løse sine utestående saker når det passer dem best, på en rask og trygg måte med innlogging via BankID. Vår erfaring er at pasienter som til enhver tid har tilgang til informasjonen de søker etter for å betale, gjør raskere opp for seg.

Dialog på pasientens premisser

Portalen er et naturlig neste steg. Selvbetjeningsportalen gir pasientene dine flere valgmuligheter, ettersom de selv kan velge hvordan de ønsker å ta tak i sine uoppgjorte saker. Noen pasienter har behov for å snakke med en kundebehandler for å rydde opp, mens andre vil finne informasjon og ordne opp på egenhånd.

Pasienter som ringer direkte til CrediCare sitt kundesenter vil bli møtt av kompetente kundebehandlere med lang erfaring og forståelse for deres situasjon. Portalen er med på å gi kundebehandlerne mulighet til å fokusere mer på å finne gode betalingsløsninger for de som trenger det mest. Ved å gi pasienter mulighet til å velge den kommunikasjonsformen de foretrekker, kan de gjøre opp for seg uten å gå ut av komfortsonen - på et tidspunkt de selv ønsker.

I portalen kan pasientene:

  • Betale regninger
  • Få oversikt over sin betalingshistorikk
  • Laste ned kopi av faktura 
  • Gi samtykke til elektronisk fakturering


Økt løsningsgrad og bedre likviditet

Ved å gi pasienter mulighet til å velge den kommunikasjonsformen de selv foretrekker, kan de gjøre opp for seg på et tidspunkt de selv ønsker. Vi i CrediCare legger til rette for en bedre service og en bedre opplevelse, slik at terskelen for å gjøre opp for seg blir lavere. Noe som igjen gir deg og klinikken din en høyere løsningsgrad og bedre likviditet.

Maia Moe's photo

Av: Maia Moe

Maia var tidligere leder for saksbehandling hos CrediCare. Hun startet på kundesenteret i 2017 og opparbeidet seg viktig kompetanse innen inkasso og kundeservice. Maia sørget for at saksbehandlingsavdelingen håndterte henvendelser til kundesenteret på en profesjonell og god måte, slik at dine pasienter fikk den hjelpen de trengte.

Om oss

DinePasienter.no er en blogg fra Convene, som består av selskapene Convene og CrediCare. Her vil du finne artikler med tips og råd som er nyttig for deg som er involvert i drift av en helsevirksomhet. Vi skriver blant annet om effektivitet, kundeservice, betaling, økonomi og pasienthåndtering.

Få nye innlegg på e-post