DP_Logo_Email

5 ofte stilte spørsmål om betaling for konsultasjon

Pasienter som skal betale for en konsultasjon kan ha flere spørsmål. Derfor har vi funnet frem fem spørsmål om pasientbetaling som ansatte i helsevirksomheter får ofte.


1. Hvorfor må jeg betale egenandel hos behandler?
De aller fleste pasienter må betale en egenandel for undersøkelse, behandling og materiell hos behandler i Norge. Bare noen få grupper er unntatt denne regelen, blant annet barn under 16 år, gravide på svangerskapskontroll og personer som har vedtak om yrkesskade fra Nav.


2. Når kan jeg få frikort?
Alle egenandeler som pasienten betaler hos behandler, teller med i opptjeningen til frikort. Når pasienten har betalt summen som tilsvarer egenandelstaket eller mer innenfor et kalenderår, har vedkommende rett til frikort. Dette er basert på en egenandelstakst som reguleres hvert år (her finner du gjeldende takster for egenandeler og frikort). Når grensen for frikort er nådd, får pasientene refundert egenandeler som påløper ut kalenderåret. Det er Helfo som dekker dette og du kan lese mer om regler for frikort og egenandeler på helsenorge.no.


3. Jeg har frikort. Hvorfor må jeg likevel betale når jeg er hos behandler?
Selv om pasienten har nådd grensen for frikort, er det likevel noen utgifter hos behandler som ikke er godkjente egenandeler, og som derfor må dekkes av pasienten. Dette er for eksempel utgifter til utstyr og materiell som er brukt i behandling.

Lege, behandler og klinikk er pliktig til å opplyse om hvilke takster som ikke blir dekket av frikort, slik at pasienten kan beregne hvor mye som skal betales for konsultasjonen, både med og uten frikort.


4. Kan jeg få faktura og eventuelt betalingsutsettelse?
Dersom pasienten betaler med bankkort på den selvbetjente betalingsterminalen eller via mobilbetalingsløsningen vår, ConvenePay, slipper pasienten ekstra kostnader. Pasienten kan også velge å få tilsendt en faktura.

Vi har forståelse for at det noen ganger kan være vanskelig å gjøre opp for seg. Dersom pasienten ikke klarer å betale anbefaler vi vedkommende å kontakte oss så raskt som mulig. Vi er behjelpelige og ønsker å komme frem til en løsning som passer pasienten.


LES OGSÅ: Seks vanlige spørsmål om inkasso


5. Må jeg betale for en konsultasjon som jeg ikke har møtt opp til?
Dersom pasienten skal avbestille en konsultasjon eller er forhindret fra å møte til avtalt time, skal vedkommende gi beskjed om dette i rimelig tid. De fleste klinikker opererer i dag med et kanselleringstidsrom på 24 til 48 timer før planlagt oppmøte. Gi gjerne pasientene dine informasjon om dette når de bestiller time, slik at de unngår "ikke møtt" faktura.

Raya Steinsdotter's photo

Av: Raya Steinsdotter

Som Customer Experience Manager i Convene, er Raya ansvarlig for oppfølging og rådgivning av våre kunder. Med snart syv år i konsernet har hun opparbeidet seg god kunnskap om helsesektoren, og brenner for å bygge tillit og skape gode kunderelasjoner.

Om oss

DinePasienter.no er en blogg fra Convene, som består av selskapene Convene og CrediCare. Her vil du finne artikler med tips og råd som er nyttig for deg som er involvert i drift av en helsevirksomhet. Vi skriver blant annet om effektivitet, kundeservice, betaling, økonomi og pasienthåndtering.

Få nye innlegg på e-post