DP_Logo_Email

Gjør ventetiden triveligere for pasientene dine

Felles for de fleste pasienter er at de ønsker å tilbringe så lite tid som mulig på å vente, allikevel er det ikke til å unngå at leger og andre behandlere iblant blir forsinket gjennom dagen. Forsøk derfor å tilrettelegge for en best mulig opplevelse for de som sitter på venterommet.

LES OGSÅ: En god innsjekk er starten på en god pasientreise

Her er fem tips til hvordan dere kan gjøre det mer trivelig for pasientene:

1. LYD OG MØBLER
Vi oppfordrer til universell utforming av venterommet av sikkerhetsmessige årsaker, hygge og for pasienter med redusert funksjonsevne. Forsøk å få til god skjerming rundt informasjonsluken der pasientene henvender seg. Radio og musikk over høyttalere bør være av en slik styrke at det akkurat høres, men ikke er til sjenanse. Stoler, sofaer og bord bør være funksjonelle og ha god sittekomfort.

Visste du at våre terminaler har stort fokus på universell utforming? Ler mer om dette her.


2. VEGGER, TAK, LYS  OG FARGER!
Hvilke farger du velger i ulike rom, kan ha mer å si på trivselen og tilværelsen din enn du kanskje er klar over. Velg derfor farger etter påvirkningen du ønsker, og unngå helst hardt og farget lys. Du kan lese mer om fargepåvirkning her.

Selv om venterommet i utgangspunktet skal være ganske nøytralt, er det ingenting i veien for å bruke farger. Farger skaper en mer "levende" atmosfære enn hvitt, og påvirker oss positivt på ulike måter.

Se hva det nye storsykehuset i Solna utenfor Stockholm har gjort med former og farger her.

Grønne allergivennlige - eller kunstige planter, frisker opp ethvert rom, og hva med å henge opp litt kunst eller kunstplakater på veggene?

Så et forslag som nok ikke er for alle, men kanskje for noen: Sett opp et akvarium! Akvarier virker avslappende og er allerginøytrale. Fargerike fisker gir de voksne noe å hvile øynene på og nysgjerrige barn får noe annet å tenke på mens de venter.


3. LESESTOFF OG INFORMASJON
Ha gjerne et godt utvalg av lesestoff, og hvis dere har mulighet, sett opp et wifi-nettverk på venterommet slik at pasienter kan surfe på nettet, eller gjøre unna arbeid mens de venter. Hva med å abonnere på - og tilgjengeliggjøre en leseapp for pasienter? Som f.eks flipp.no eller magasin+.

Tiden på venterommet kan ellers brukes til å ta inn nyttig informasjon. Mange har for eksempel spørsmål om betaling og frikort. Noen lurer kanskje på hva e-resept er, eller hvilke regler som gjelder for pasientreiser. Heng opp informative plakater eller legg fram relevante brosjyrer. Del gjerne informasjon om klinikkens ansatte og annet som kan bidra til å skape trygge rammer rundt besøket.

Har dere kølappsystem med nummertavler, skjermer eller andre typer digitale informasjonsløsninger, må dere sørge for at alle kan se dem, uansett hvor de sitter.


4. SONER OG SUNN SERVERING
Har dere mulighet til å dele venterommet inn i ulike soner, vil det garantert ha en positiv effekt. Soner fungerer som både praktiske, visuelle og mentale "rom" hvor pasientene kan bevege seg naturlig rundt og oppholde seg etter hvor de er i venteprosess og behov.

Har dere plass og kapasitet til å holde det i orden, kan det kanskje være en idé å ha en liten sone med tilgang på drikke og sunn snacks. Gjerne formet som et lite kjøkken for å gi en opplevelse av at det er hjemmekoselig.

Her kan du lese om flere gode eksempler fra Storbritannia.


5. SIKKERHET
Klinikken bør generelt innredes slik at risikoen for vold eller annen uønsket atferd minimeres. Legesekretæren bør ha utsyn til inngangspartiet og venterommet slik at det kan holdes oversikt over hvem som går ut og inn, og ved påfallende adferd bør daglig leder varsles. Andre tiltak kan være å hilse vennlig på alle som kommer inn, og se dem i øynene. Hold klinikken ryddig og ikke la gjenstander som kan brukes til å forsterke trusler som sakser, eller andre spisse gjenstander ligge fremme.


LITEN INNSATS KAN GJØRE STOR FORSKJELL
Organisering og utforming av venterommet handler selvsagt også om penger, ressursbruk og prioriteringer på klinikken. Utfordre dere selv til å se på de daglige omgivelsene med nye øyne. Det er ikke sikkert at det er så mye som skal til for å gjøre en stor forskjell!

LES OGSÅ: Slik kan legesekretæren få frigjort tid

Raya Steinsdotter's photo

Av: Raya Steinsdotter

Som Customer Experience Manager i Convene, er Raya ansvarlig for oppfølging og rådgivning av våre kunder. Med snart syv år i konsernet har hun opparbeidet seg god kunnskap om helsesektoren, og brenner for å bygge tillit og skape gode kunderelasjoner.

Om oss

DinePasienter.no er en blogg fra Convene, som består av selskapene Convene og CrediCare. Her vil du finne artikler med tips og råd som er nyttig for deg som er involvert i drift av en helsevirksomhet. Vi skriver blant annet om effektivitet, kundeservice, betaling, økonomi og pasienthåndtering.

Få nye innlegg på e-post