Hvordan oppleves en selvbetjent betalingsterminal på din klinikk? Design og utforming av selvbetjeningsterminalen kan bety mye for hvor ofte den blir brukt av pasientene dine. Vi har listet opp 11 smarte funksjoner som gjør den både innbydende og brukervennlig.
Enkle løsninger og god funksjonalitet er avgjørende for at dine pasienter skal ha et godt møte med en selvbetjent betalingsterminal. Et av de viktigste argumentene for å gå til anskaffelse av en selvbetjent betalingsterminal er at den skal avlaste skranken og bidra til at både helsepersonell og pasienter bruker mindre tid på selve betalingen.
For å oppnå god utnyttelse og verdi må den selvbetjente betalingsterminalen være utformet på en måte som inviterer til bruk og gjenbruk, og selvsagt være integrert med journalsystemet ditt. Her er funksjonene som gir gode brukeropplevelser for pasientene dine og som sparer deg for tid:
Den selvbetjente betalingsterminalen bør være universelt utformet slik at alle pasientgrupper kan ta den i bruk, uavhengig av språk, teknologiske ferdigheter, alder og funksjonsevne. Ved å velge en selvbetjent betalingsterminal som har fokus på ergonomi vil terminalen oppleves som funksjonell for både stående og sittende pasienter, og særlig tilpasset for brukere i rullestol og rullator.
Skjermen på den selvbetjente betalingsterminalen er kommunikasjonsflaten hvor informasjon gis, og hvor pasienten taster inn sine valg og opplysninger. Det er en fordel dersom betalingsterminalen er utviklet i samarbeid med Norges Blindeforbund og besitter funksjoner som høykontrastmodus, store bokstaver, tall og knapper som gjør betjeningen på den selvbetjente betalingsterminalen enklere for svaksynte. Kvaliteten og trykkfølsomhet på skjermen er også avgjørende for hvorvidt den selvbetjente betalingsterminalen oppleves som brukervennlig. Det er også viktig at personsensitive opplysninger som fødselsnummer ikke presenteres på skjermen.
For at den selvbetjente betalingsterminalen skal tale til alle sanser og oppleves enklere å forstå bør den ha muligheter for tale, video og lys.
LES OGSÅ: Hvordan sikre gode opplevelser gjennom pasientreisen
For en pasient vil det oppleves som intuitivt å trykke på et flagg for å velge språk. Med en utvidet språkpakke vil fremmedspråklige pasienter på din klinikk som regel sitte på færre spørsmål og oppleve en bedre service. Convene sine selvbetjente betalingsterminaler er utstyrt med seks ulike språkpakker og støtter både norsk, svensk, dansk, engelsk, somalisk og arabisk. Snart lanseres også språkstøtte for polsk.
5. Trygg betaling med pin-pad
Det er viktig å velge en selvbetjent betalingsterminal som har et eget mekanisk tastatur (også kalt “pin-pad”) til betaling. Dette er tryggere ettersom koden blir mer skjult. Tastes en pin-kode på en lysende touch-skjerm, kan man etterlate seg synlige fingermerker på skjermen.
Et annet viktig punkt er å plassere den selvbetjente betalingsterminalen i et område der det ikke blir et naturlig oppholdsområde bak pasienten. Det er viktig for å hindre at andre ufrivillig eller frivillig kan få innsyn i det som tastes eller vises på skjermen.
LES OGSÅ: Slik ivaretar vi sikkerheten i våre løsninger
6. Kø-håndtering
Dersom klinikken din tilbyr drop-in timer er det lurt at den selvbetjente betalingsterminalen har et integrert kølapp-system. Løsningen bør støtte flere typer køer og kunne kobles til en skjerm i resepsjonen slik at personalet på klinikken til enhver tid har oversikt over alle køene.
Skjematjenester som enkelt kan aktiveres kan hjelpe deg å avlaste klinikken din ytterligere og spare deg for tid. Eksempel på en skjematjeneste kan være kontrollspørsmål eller undersøkelser som du ønsker å stille pasientene dine før betalingen aktiveres på skjermen.
Kontaktløs betaling er et raskt og trygt betalingsalternativ. Den vanligste måten å bruke dette alternativet på, er å holde NFC-chipen på et bankkort inntil en kortleser - også kjent som "tæpping". Pasienter som har aktivert denne teknologien i for eksempel sine smartklokker eller på mobil, kan også bruke disse til å fullføre betalingen.
9. Mobilbetaling
Mobile betalingsløsninger blir i økende grad benyttet i alle aldersgrupper. For at pasientene skal ha valgfrihet til å velge sin foretrukne betalingsmetode bør det være enkelt å legge til mobilbetaling som et valg på den selvbetjente betalingsterminalen.
Pasienter som ber om faktura, som ikke møter opp eller som forlater klinikken uten å betale konsultasjonen, må følges opp. Du gjør derfor lurt i å velge en leverandør som tilbyr alle betalingsalternativer og har automatisk oppfølging av ubetalte regninger.
LES OGSÅ: Fem betalingsmetoder du kan aktivere på din klinikk
Ettersom den selvbetjente betalingsterminalen blir hyppig brukt i løpet av en dag er det viktig at den er enkel å rengjøre. Har den store overflater og få groper, knapper og kanter, blir renholdet enklere og hygienen bedre.
Frigjør tid og gjør hverdagen enklere
Vårt mål er å frigjøre viktig tid bort fra administrasjon. Ved å ta i bruk en selvbetjent betalingsterminal med smarte funksjoner basert på et godt design, universell utforming og brukervennlighet kan du sikre inntjeningen på klinikken din, samtidig gjør du hverdagen enklere for både dine pasienter og personalet på klinikken.
Mangler du en eller flere av de smarte funksjonene som er nevnt over, eller vurderer du å gå til anskaffelse av en selvbetjent betalingsterminal? Les mer om våre løsninger på Convene.no og ta kontakt.