Hvordan betaler pasienter for tjenester som klinikken din tilbyr? Og vet du når og hvordan de mottar faktura?
En klinikk hjelper mange mennesker i løpet av en arbeidsdag, og har fullt opp med å stille de rette diagnosene, utføre de korrekte behandlingene og ikke minst se menneskene som er innom klinikken. Da er det ikke mye tid igjen til administrativt arbeid som å hjelpe pasienter med betaling og utsendelser av fakturaer.
Mange klinikker i helsebransjen slipper i dag å tenke på betaling eller betalingsoppfølging av sine pasienter. De har valgt å sette bort dette arbeidet til en betalingspartner.
Når en konsultasjon er ferdig, enten over nett eller ved fysisk oppmøte, oppretter behandleren en betaling for konsultasjonen. Pasienten har da gjerne flere betalingsalternativer og kan betale enten med mobiltelefonen eller fra selvbetjeningsterminalen som kan gi valg som debit/kredittkort, kontant, mobilbetaling eller faktura.
Faktura er som nevnt en av flere måter å betale på, og er for mange en trygg og kjent betalingsmetode, i tillegg til at pasienten får en forlenget betalingsfrist på 14 dager.
En faktura blir sendt dersom pasienten selv velger å få tilsendt en faktura eller dersom pasienten ikke betaler for seg på konsultasjonsdagen. Fakturaen blir da utstedt påfølgende virkedag. Fakturautsendelsen kan skje enten 1) per post, 2) ved at pasienten mottar betalingsinformasjon elektronisk med henvisning til faktura, eller 3) som EHF (elektronisk handelsformat) til annen betaler.
Av de pasientene som får tilsendt faktura, er det flere og flere som foretrekker elektronisk fakturavarsel. I tillegg til å være et miljøvennlig alternativ, mottar pasienten fakturaen raskere, ettersom man slipper vanlig postgang. Dette er derfor vår foretrukne forsendelsesmetode.
Pasienten kan når som helst gi og trekke samtykke til elektronisk fakturavarsel via sin profil i MinConvene, eller ved å kontakte vårt kundesenter. Da vil fremtidige fakturaer sendes per post.
Ved elektronisk fakturavarsel mottar pasienten et varsel som opplyser om at faktura er sendt. Varselet blir sendt påfølgende virkedag mellom kl. 18:00 - 20:00. Her informeres det om relevant betalingsinformasjon og at pasienten kan laste ned en PDF-kopi av den fullstendige fakturaen fra sin profil i MinConvene.
Merk deg at elektronisk fakturavarsel ikke er det samme som mobilbetaling. Mobilbetaling er et betalingsalternativ som kan være ønskelig når man ikke har mulighet til å betale på stedet. Ved mobilbetaling kan pasienten selv velge den betalingsmetoden som passer best - Betal senere (faktura), Visa, Mastercard og/eller Vipps dersom dette er aktivert hos klinikken. Betalingen må skje 48 timer innen betalingslenken er mottatt på SMS. Du kan lese mer om mobilbetaling her.
I tilfeller hvor det ikke finnes tilstrekkelig kontaktinformasjon om en pasient, vil faktura sendes per post, basert på postadresse hentet fra Folkeregisteret.
Av: Dine Pasienter
Convene og CrediCare har i over 30 år spesialisert seg på løsninger innenfor betaling, fakturering og innfordring i Helse-Norge. På bakgrunn av vår kompetanse og erfaring gir vi tips og råd til deg som er involvert i drift av en helsevirksomhet.