DinePasienter.no

Digitalisering i sykehus hjelper pasienter å finne frem til timen i tide

Pasienter som ikke finner frem på sykehusene og kommer for sent til avtalte timer kan være en utfordring for effektiviteten. Hvordan kan nye digitale løsninger bidra til flere punktlige oppmøter og bedre flyt i sykehusgangene?

Det er ikke alltid like enkelt for pasienter og besøkende å orientere seg på et sykehus. Som gode medarbeidere på sykehusene vil man selvsagt hjelpe de som spør om veien, men det er også mulig å hjelpe (flere!) pasienter på nye måter, gjennom å ta i bruk nye digitale løsninger.

Selvbetjente sykehus er ingen fremtidsvisjon

I et tidligere blogginnlegg stilte jeg spørsmålet "Når får vi vårt første selvbetjente sykehus?". Det er ingen fremtidsvisjon - det skjer nå. Stadig flere sykehus og legesenter tar i bruk digitale og automatiserte løsninger for innsjekk, utsjekk, betaling, veiledning og navigering. Et av sykehusene som erfarer at selvinnsjekk gjør det enklere å informere og veilede pasientene er Nordlandssykehuset i Vesterålen.

Pasientene etterspør selvbetjening og teknologien gjør det mulig, så det er alle grunner til å digitalisere og automatisere innen helse. For pasientene handler det ikke om automater og teknologi i seg selv, men om forenkling og en god opplevelse av helsevesenet.

LES OGSÅ: En god innsjekk er starten på en god pasientreise

Digitale informasjonstavler og interaktive kart

Enkel tilgang til informasjon er en nøkkelfaktor for å finne fram på sykehuset. Digitale informasjonstavler og interaktive kart vil bli stadig vanligere i sykehus og andre store bygg. Vi ser for oss at manuelt betjente resepsjoner i økende grad blir erstattet av ankomststasjoner hvor besøkende trykker, sveiper og orienterer seg fram til riktig treffpunkt med legen via ulike skjermflater. Procon Digital er en av flere leverandører som utvikler digitale veivisere og informasjonsløsninger, blant annet til helsesektoren.

I kombinasjon med andre selvbetjeningsløsninger som innsjekk eller ankomstregistrering, er veien fra digital informasjon til kommunikasjon kort.

Mobil følgesvenn i sykehusgangene?

Utviklingen skjer raskt. Trolig er det ikke lenge til det dukker opp nye, spennende løsninger for mobil i kombinasjon med skjermer, og i kombinasjon med følere som vet hvor du befinner deg på sykehuset via såkalte beacons eller Wifi gjennkjennelse.

Interaksjon og dialog via mobile løsninger kommer til å bli den naturlige måten å kommunisere på mellom pasient og sykehus: Pasienten vil få innkalling til timene på mobil. Parkeringsløsninger ved sykehuset vil være mobile. Mobile, interaktive kart og stemmeveiledning vil guide pasienten helt fram til legens dør. Innsjekk, utsjekk og betaling vil selvsagt være mulig å utføre via mobil, og tilbakemelding etter konsultasjon vil skje via digitale løsninger som varsler på mobil. Det er i hvert fall ikke utenkelig.

LES OGSÅ: 10 tjenester som med fordel kan automatiseres i helsevirksomheter

Blir det som vi tror, vil det være nærmest en praktisk umulighet å gå seg vill i gangene i fremtidens sykehus! Hvis ikke pasienten finner legen, finner legen pasienten. Med mindre mobiltelefonen er tom for strøm... Da spørs det jo.

Gratis e-bok: Selvbetjening og automatisering i helsevirksomheter

Om oss

DinePasienter.no er en blogg fra Melin Group, som består av selskapene Melin Medical, Melin Collectors og CrediCare. Her vil du finne artikler med tips og råd som er nyttig for deg som er involvert i drift av en helsevirksomhet. Blant temaene vi dekker er effektivitet, kundeservice, betaling, økonomi, pasienthåndtering og aktuelle systemer.

Få nye innlegg på e-post

Gratis e-bok: Selvbetjening og automatisering i helsevirksomheter

Siste innlegg

Vi er nå Convene
Slik sendes en pasientfaktura
Regnskap i en travel hverdag