DP_Logo_Email

Slik jobber kundesenteret til CrediCare

Inkasso er ofte forbundet med skam, og er for mange et tabubelagt tema. Særlig i dagens tøffe økonomiske situasjon med gjentatte rentehopp, prisøkninger, inflasjon og økte strømpriser, er realiteten at hvem som helst kan havne i en situasjon hvor det er vanskelig å betale regningene sine. Pasienter skal gjøre opp for seg, men det er samtidig viktig at ikke vi blir grunnen til at den finansielle situasjonen til en skyldner blir verre. For å få til dette har vi et dyktig kundesenter som besvarer hver samtale med forståelse og evne til å finne frem til den beste løsningen for hver enkelt person.

Topp 3 innlegg akkurat nå!

Hvilke spørsmål er det du får mest på din klinikk? Vet du og pasientene dine hvordan ConvenePay brukes? Og hva skjer dersom pasienten kommer til betalingsterminalen før regningskortet er klart? Den siste tiden har vi skrevet flere spennende innlegg, så hvis du er redd for at du har gått glipp av noe, eller ønsker å lese noe på nytt får du sjansen her!

Gjør ventetiden triveligere for pasientene dine

Felles for de fleste pasienter er at de ønsker å tilbringe så lite tid som mulig på å vente, allikevel er det ikke til å unngå at leger og andre behandlere iblant blir forsinket gjennom dagen. Forsøk derfor å tilrettelegge for en best mulig opplevelse for de som sitter på venterommet.

5 tidstyver du enkelt kan eliminere på klinikken din

Du kjenner deg sikkert igjen: Timene før lunsj bare «forsvinner», og alt det du hadde planlagt å få unna, har du ikke engang begynt på? Arbeidsdagen til helsesekretærer er travel og krevende med mange uforutsette ting som plutselig dukker opp. Kanskje kan du kvitte deg med noen av tidstyvene?

Hvordan velger du organisasjonsform?

Skal du starte eget helseforetak? Det er mange organisasjonsformer å velge mellom, og det er ikke alltid enkelt å vite hvilken som er mest gunstig. Hva bør du se på når du vurderer de ulike alternativene opp mot hverandre?

Seks vanlige spørsmål om inkasso

Spørsmål om inkasso kan være vanskelig å svare på. Vi har derfor samlet de vanligste spørsmålene vi får på kundesenteret, som du og klinikken kan bruke når pasientene henvender seg til dere.

Tok sats under korona

Krisetider kan også brukes til noe positivt, tenkte helsehuset STERK da Norge stengte ned. I samarbeid med Oslo kommune etablerte de landets første feberpoliklinikk.

Digitalisering i rakettfart

Mobilbetaling blir mer og mer populært, og er betalingsformen som økte mest i 2020. Ny teknologi er nå mer tilgjengelig og i bruk av flere og flere, forteller CTO i Convene - Frode Narheim.

Når skal et krav tapsføres eller ettergis?

Noen regninger fra deg til dine pasienter kan forbli ubetalte i løpet av et år. Du gjør derfor lurt i å vurdere om pasienter med utestående krav kommer til å gjøre opp for seg eller ikke, slik at regnskapet ditt blir riktig. Da kan du enten ettergi eller tapsføre kravet. Men når skal du gjøre hva i regnskapet ditt?

Vi er nå Convene

I 10 år har Melin Medical og Melin Collectors stått i spissen for teknologiske løsninger som forenkler hverdagen til våre kunder og forbrukere. Tiden er nå moden for å samle selskapene under en ny felles merkevare: Convene.

- Skal barn og unge betale for klinikkbesøk?

Pasienter under 18 år har en rekke aldersbestemte rettigheter i helsetjenesten, men det er ikke alltid mindreårige og foresatte er klar over dette. Her finner du svar på de vanligste spørsmålene knyttet til betaling for barn og unge.

Regnskap i en travel hverdag

Flere oppgaver og høyere arbeidskrav i helsesektoren sluker tiden du trenger for å føre regnskapet til foretaket ditt rett. Legeregnskap AS gir deg tips til bedre økonomisk kontroll ved oppgjørets time.

Lytt deg klokere

Hva lytter du til når du trenger inspirasjon og et lite løft i arbeidshverdagen? Vi gir deg noen gode podkast-tips her.

Hvordan kreditere?

Noen ganger gjør man feil, og da er det viktig at du som behandler vet når du skal kreditere en faktura, og når du må ettergi eller tapsføre kravet.

Delta på de viktige møtestedene

I løpet av året arrangeres flere ulike samlinger for dere som arbeider i den norske helsesektoren. Prioriterer du å delta på slike samlinger? Vi forteller deg hvorfor det kan være lurt å gjøre nettopp det.

Slik frigjør du mer administrativ tid

Hver dag bruker behandlere og helsepersonell plaster, bomull eller bandasjer som selve klinikken kjøper inn. Pasienten betaler behandler for konsultasjon og materiale, men hva skjer med oppgjøret til selve klinikken som kjøper inn materialene?

Dine pasienter er i trygge hender

Er du en av dem som ikke helt vet hvordan dine pasienter blir tatt hånd om når de har utestående faktura for dine tjenester? Vi har spesialisert oss på betalingsoppfølging av pasienter over hele landet. 

5 anbefalte artikler fra bloggåret 2017

Vi avslutter 2017 med å se litt tilbake på hva året inneholdt på bloggen. Vi har gjort et lite utvalg av artikler fra 2017 som har slått godt an, og som vi mener du bør ta en titt på om du gikk glipp av dem da de ble postet.

Så mye koster det når pasientene dine må vente

Tid har en verdi for folk flest, og i mange tilfeller er tid som kjent penger. Det gjelder også for pasientene på venteværelset. Kø og ventetid hos legen har en kostnad, både for den enkelte pasient og for samfunnet som et hele.

Digital dialog med fastlegen - hva er nytt?

Siden senhøsten 2014 har Direktoratet for e-helse, i tett samarbeid med EPJ-leverandørene, testet ut digital dialog mellom fasteleger og pasienter. I 2016 ble utprøvingen utvidet til å omfatte flere legekontorer. Hva er status og hva er nytt sommeren 2017?

Verdien av Norsk Helsenett

Noen helsevirksomheter har et noe anstrengt forhold til Norske Helsenett fordi de er pålagt å være medlemmer. Men medlemskap i Norsk Helsenett har også mange fordeler. Flere enn du muligens er klar over?

Kan flere leger anbefale trening fremfor medisiner?

Livsstil, kosthold og fysisk aktivitet er et viktig samtaletema mellom lege og pasient. Noen fastleger gjør mer enn å snakke om det, og bruker aktivitet som behandling og forebygging med overveldende positive resultater. Kan enda flere leger anbefale trening fremfor medisiner til pasientene?

3 tidstyver dere enkelt kan eliminere på legekontoret

Du kjenner deg sikkert igjen: Timene før lunsj bare «forsvinner», og alt det du hadde planlagt å få unna, har du ikke engang begynt på? Arbeidsdagen til helse- og legesekretærer er travel og krevende med mange uforutsette ting som plutselig dukker opp. Kanskje kan du kvitte deg med noen av tidstyvene?

Vanlige grunner til at pasienten er uenig i betalingskravet fra legen

Regelverket rundt egenandeler på helsetjenester er relativt godt definert. Likevel er det mange pasienter som ikke kan eller forstår reglene, og som ikke kjenner sine plikter og rettigheter når det gjelder betaling og eventuelt betalingsfritak. Vi tar for oss noen av de vanligste grunnene til at pasienter har innsigelser til betalingskrav fra legen.

Når får vi vårt første selvbetjente sykehus?

Helsevirksomheter gjør nå som "alle andre" og tar i bruk automater, digitaliserte tjenester og mobile selvbetjeningsløsninger for å effektivisere egen drift og for å tilby pasientene enkle og tidsriktige løsninger. Hva betyr denne utviklingen for oss som brukere av helsetjenester?

Unge pasienter og regler for betaling hos legen

Barn og unge har en rekke aldersbestemte rettigheter i forbindelse med bruk av helsetjenester, og det er også egne regler for kreditt og innkreving når det er snakk om unge betalere. Her er en oversikt over aldergrenser, rettigheter og betingelser knyttet til betaling  for unge og mindreårige hos legen.

Er det trygt å overlate oppfølging av pasienter til et inkassobyrå?

Dessverre er det fortsatt noen som lurer på om det er "trygt" å overlate betalingsoppfølging av pasienter til et inkassobyrå. Årsaken til spørsmålet har rot i gamle myter og misoppfatninger om hvordan inkassobyråer jobber. Her tar jeg et lite oppgjør med utdaterte holdninger til inkassobransjen.

Vanlige spørsmål om frikort hos lege

Frikortordningene i Norge bidrar til at alle har mulighet til å bruke den offentlige helsetjenesten. Her svarer vi på noen av de vanligste spørsmålene rundt frikort hos legen.

5 vanlige spørsmål om betaling for legetime

Pasienter som skal betale for legetime kan lure på så mangt. Her er fem spørsmål om pasientbetaling som både vi i CrediCare, Convene og ansatte i helsevirksomheter får ofte. Hvor mange av spørsmålene kan du svare på (før du har lest svarene)?

Slik kan legesekretæren få frigjort tid

Høyt arbeidspress, trykk på skranken og administrative oppgaver som skal gjøres løpende (bokstavelig talt)! Arbeidsdagen til helse- og legesekretærer er travel og krevende. Når alle oppgaver er viktige, hvordan kan dere da frigjøre tid til det aller viktigste - nemlig pasientene?

Om oss

DinePasienter.no er en blogg fra Convene, som består av selskapene Convene og CrediCare. Her vil du finne artikler med tips og råd som er nyttig for deg som er involvert i drift av en helsevirksomhet. Vi skriver blant annet om effektivitet, kundeservice, betaling, økonomi og pasienthåndtering.

Få nye innlegg på e-post